تعدد زوجات در اسلام از دروغ تا واقعیت:

 

در طول مطالعه ی تحریم یا حلیت تعدد زوجات در دین اسلام؛ همواره اختلاف نطرهای فراوانی مابین علمای دین اعم از شیعه و سنی مشاهده شده است.
در حالیکه بعضی از علمای فقهی؛ با نگاهی سطحی گرایانه به ظاهر آیه ...ای از سوره نساء که در این خصوص نازل شده است؛ همچنان بر حلیت تعدد زوجات در اسلام پافشاری می کنند؛ عده ای دیگر از علما ی قدیم و جدید؛ با ژرف اندیشی بیشتر، اعتقاد بر منع تعدد زوجات را در اسلام با استناد به همان آیه سوره نساِ دارند که:
"آنچه که از زنان می خواهید، دویا سه یا چهار نفر را به نکاح خویش درآورید و اگر ترسیدید که عدالت نکنید پس یکی را..."
"و نخواهید توانست بین زنان عدالت کنید اگرچه در آن بکوشید."
با استدلال به این آیه بسیاری از علمای فقهی مسلمان بویژه در مصر فتوا بر منع تعدد زوجات در اسلام داده و آن را امری حرام دانسته  اند. اینان استدلال می کنند که آیه ی فوق با تضمین شرط عدالت بین زنان و این واقعیت که تحقق این شرط برای مرد محال است؛  عملا تعدد زوجات را برای مردم عادی و غیر معصوم حرام کرده است؛ چرا که "تعدد " خود به معنای تفضیل و برتری دادن یکی بر دیگریست. در این مورد برتری دادن زن جدید بر زن سابق.  هرچند این گمان وجود دارد که  عدالت ظاهرا از طریق رعایت تساوی در پرداخت نفقه  و سایر امور مادی تا حدی قابل اجرا باشد ولیکن از لحاظ تساوی در برخورداری از مهر و عاطفه ی واقعی مرد نسبت به هردو زن ؛ در هر صورت غیرممکن و محالست. همین برتری دادن در محبت زن جدید بر زن سابق؛ کافیست که برقراری عدالت را برای مرد -جز اینکه از هر لحاظ معصوم و فاقد توصیفات انسانی معمول باشد- محال گرداند.

یکی از بزرگترین علمایی که تعدد زوجات را در اسلام حرام دانسته است شیخ محمد عبده بود. شیخ محمد عبده مقالات فراوانی برای مخالفت با تعدد زوجات و مخالفت با حق طلاق یک جانبه برای مرد نوشت.

او همچنین  در ریشه یابی دلایل فلاکت و عقب افتادگی جوامع اسلامی؛  اعتقاد داشت یکی از بزرگترین عواملی که موجب ضعف و انحطاط  مسلمانان شده عقب ماندگی زن مسلمان و این واقعیت است که "زنان علیرغم احکام مذهبی و ضرورتهای زندگی، حجاب نفوذناپذیری بین خود و علم ایجاد کرده اند".


ماخذ:
1-عباس العقاد، محمد عبده(طبعـه التربیه و التعلیم،مصر)ص 199

2- تفسیر طبری ج12،ص98 تا 103

3-چهره عریان زن عرب-دکتر نوال السعداوی-ص339

پژوهشگر: راشین گوهرشاهی
 
/ 3 نظر / 48 بازدید
محمد

عزیزم اسلام موافق تعدد زوجات است اساسی 1. مگر پیامبر خودش به مسلمانان سفارش اصحاب صفه رو نکرد که هر که تمکن داره با اونها ازدواج کنه و مگر خود حضرت به عنوان شروع با یکی از آنان از دواج نکرد.علیک باتحقیق 2. صد در صد هیج احدی نمیتونه در قلب خودش دو چیز رو کاملا یکسان دوست داشته باشه. عدالت در آیه به معنای رعایت عدالت ظاهریه مگر حضرت یعقوب تمام فرزندان خودش رو یکسان در قلب دوست میداشت.در مورد خود خداوند چی فکر میکنی فکر میکنی از لحاظ رتبه تمام معصومین تو یه درجه اند. فضلنا بعض النبییین علی بعض چی میشه.چرا بعضی از معصومین الو العزمند. نتیجه: تعبیر کسانیکه عدالت رو به حب نیز تسری دادن صد در صد غلط است شک نکن

هادی

دروغی بزرگ به نام ایثار - در اندیشه و آگاهی و اختیار آدمی مطلقاً چیزی بنام ایثار وجود ندارد و واژه ایثار پیچیده ترین دروغی است که انسان در ذهن خود اختراع می کند و به ثبت می رساند و به خود می باوراند که از طریق آن حماقت خود را عشق می نامد و فریب خورده گی خود را صدق و صفا می خواند و خیانت خود را خدمت می داند و نیازهای خود را از چشم و هوش خویش پنهان می نماید. و فقط عذابهایش را نثار دیگران می کند آنهم با چه منت و قیمتی! از کتاب " سیر و سلوک عرفانی - ص 107 " استاد علی اکبر خانجانی ----------------------------------------------------------------- مادر،الهه بی نیازی و عزت نفس و رحمت زنی که بارداری و زایمانش را بزرگترین ایثار به خدا و خلق می داند در حالیکه بزرگترین رحمت و لطف خدا به زن است . چون زنی که این بزرگترین نعمت خدا را شاکر باشد مادر می شود که بمعنای الهه بی نیازی و عزت نفس و رحمت است و از این بابت از همسر و فرزندانش نیز همه عمر ممنون است. اینست مادر حقیقی که امروزه کیمیاست و بس نایاب ! و بدان که احساس بی نیازی درست در نقطه مقابل احساس ایثار است. از کتاب " قیامت نامه " استاد علی

آیور

الان شما با تعدد زوجات موافقید یا مخالف؟